מאירה אוהד דורי - דרך הפשתן | בית האמנים ת"א
מאירה אוהד דורי - 'דרך הפשתן' דיאלוג בין אמנות לאופנה - מחווה לרוז'י בן יוסף Meira Ohad Dori –By Way of A Dialogue between Art and Fashion – Homage to Rojy Ben-Joseph בתערוכת ציוריה המיוחדת מבקשת מאירה אוהד דורי לקיים דיאלוג, באמצעות בדי הפשתן עליהם היא מציירת, עם יצירותיה של מעצבת האופנה הנודעת רוז'י בן יוסף ז"ל, מי שהייתה ממתוות הדרך לגיבושה של אופנה ישראלית, המתבססת על צבעים, דגמים ואזכורים היסטוריים לתרבות ולנוף המקומי. תערוכתה של מאירה אוהד דורי, בה תציג כ-20 ציורי שמן על בדי פשתן, בפורמט אחיד (100X100 ס"מ), תיפתח בבית האמנים, ע"ש זריצקי, תל אביב, ביום ה' 18.4.2013, בשעה 20:00. התערוכה תוצג עד 8.5.2013. למבקרים בתערוכה מצפה רב שיח מרתק, בו שלובים יחדיו ציור, אופנה וצילום (בן לם), העומד בסימן של היברידיות תרבותית; בין מזרח למערב, בין חומר לרוח, בין המקומי לגלובלי, בין גבריות לנשיות ובין קודש לחול. כותבת ד"ר קציעה עלון במאמרה לקטלוג: "בעיצוביה המקוריים יצרה בן יוסף שילובים מרתקים בין הכפייה לטלית- שניהם אריגים ייחודיים, מזוהים ומסומנים אתנית ודתית, והפכה אותם לבגדי יוקרה נשיים. לא בכדי מצאה מאירה אוהד דורי הד לעבודותיה הציוריות בפסלי הבד המתנועעים של בן יוסף". "בציוריה של אוהד דורי מצויות השפעות משתי מסורות אסתטיות עשירות, מסורת אסתטית מזרחית, בה גדלה ואותה ספגה משחר ינקותה, ומסורת הציור המערבי שהיוותה עבורה דרך לחינוכה והתפתחותה המקצועית". אוהד דורי היא בת למשפחה ממוצא סורי, אשר ספגה, אולי אף דרך השפעה תת מודעת, רמזים ממסורת אסלאמית עיטורית, מלאה, הנושקת לקליגרפיה ואינה מעוניינת בייצוג ריאליסטי תלת מימדי של עולם הממשות. הד מאותו עולם מצוי בציוריה המלבבים- ההתבוננות על משטח הציור כעל רקע משוטח, העיגוליות הערבסקית, דגמי הכפייה העיטוריים, הצבעוניות הזוהרת, השימוש המופגן בצבע הטורקיז, בגווני האדמה והחום ובארגמן- מופיע הן ביצירותיה של בן יוסף והן בציוריה של אוהד דורי. אצל שתיהן גם ניתן להיווכח בפרמטר מגדרי מובהק הממסגר את יצירותיהן. "באורח מופגן ומובהק, מעבירה אוהד דורי את הציור המופשט ה"גברי" (היזכרו במייסדי הזרם הישראליים) אל הפאזה הנשית שלו, אל תוך תוכה של מערבולת צבעית סוחפת. קווי הציור מעודנים ורכים, והקומפוזיציה מעמידה בפנינו תמיד מערך הרמוני, ללא זוויות חדות או השתברויות הצורמות בעין. לדוגמא, הציור בגווני אדום בוהק - בתוכו כמו מובלעת נביעה נעלמת של צבע, נביעה הנדמית לנו אין סופית, המעניקה לו את המתח ה"מחזיק" את הציור. המזרח, המאופיין במסורת של עושר צבעי, במנעד רחב של פלטת צבעים המתבטא גם בלבוש. מיזוג זה, דיאלוג מרתק זה עם המזרח ומסורותיו, מצוי גם ביצירותיה 'הביגודיות' של בן יוסף". השימוש במילה "נביעה" כאן, בהקשר לציור, אינו מקרי. המושג "מעיין" הוא מושג אשר כמו "מחזיק" את ציוריה של אוהד דורי. העיגוליות הנרמזת בו (מלשון עין) , הצלילות, נביעת החיים והמים הזכים. איכות של זוך צלול ומתיקות פרושה כחופה דקיקה מעל ציוריה של אוהד דורי. בשל קישורה של התערוכה גם לעולם האופנה, בחרה אוהד דורי להציג בחלל התערוכה דוגמית ממשית ממערכות הלבוש שעיצבה בן יוסף, וכן לתלות בתערוכה מצילומיו של צלם האופנה הוותיק והידוע בן לם, אשר צילם בקביעות את יצירותיה של בן יוסף. (בצרוף מקרים, מוצגת בבית האמנים, תערוכה מצילומיו של בן לם, בו זמנית לתערוכתה של מאירה אוהד דורי). להורדת ההודעה לעיתונות - לחץ כאן
תערוכתה של מאירה אוהד דורי, 'דרך הפשתן', תוצג בבית האמנים ע"ש זריצקי, רח' אלחריזי 9, תל אביב, טל': 03-5246685, בין התאריכים: 18.4.13-8.5.13 שעות הביקור: ימים ב'-ה': 10:00-13:00, 17:00-19:00, יום ו': 10:00-13:00, שבת 11:00-14:00